Saturday, December 23, 2006

روش تظاهر به سادگی و خرفتی:

برخلاف روش قبلی(روش اغراق گويی ) ٬ اين روش کار مشکلی است. در اين شيوه نگارش ٬ نويسنده بايد خود را به سادگی و خرفتی بزند و دنيا را از نگاه يک آدم ساده​لوح نگاه کند. معمولا استفاده از اين سبک مستلزم تدوين يک سناريو و يا داستان کوتاهی از ماجراست. نکته مهم آنجاست که طنزنويس موفق کسی است که از نوشتن داستانها و ماجراهای طول و دراز پرهيز کند. زيرا آنچه که خواننده را وادار به خنده ميکند٬ همان برخورد با مسائل غيرقابل انتظارش در ميان کلمات است. اگر قرار باشد داستان را از سير تا پياز بنويسيم٬ چيزی باقی نمی​ماند تا ذهن خواننده را تحريک کند. بنابر اين کوتاه نويسی در طنز يک اصل است. منظور از کوتاه نويسی پرهيز از حواشی و مسائل غيرضروری است.
مثال:
فرض کنيم ميخواهيم عليه يک فکر يا باور خرافی در جامعه مطلبی بنويسيم. بعنوان نمونه در بعضی از احاديث و روايات چيزهايی بيان ميشود که کاملا از پشتوانه علمی بی​بهره​اند و يا اگرهم باشند٬ رفتار و سلوک عامه مردم بگونه​ای است که هرمطلب غير علمی را ميتوان بخوردشان داد. همينکه در يک حديث ميخوانيم «خوردن هويج آلت تناسلی مرد را دراز ميکند» سوژه خوبی برای نوشتن يک طنز است با همين سبک و شيوه.
داستانی که نويسنده برای اين موضوع تدوين کند ميتواند چنين باشد:
« امروز که از خواب بيدار شدم يکراست رفتم سراغ اينترنت نوردی. اخبار ايران و جهان را از دم خواندم تا رسيدم به اين خبر مهم که خوردن هويج آلت تناسلی مرد را دراز ميکند. با خواندن اين مطلب سرم گيج رفت و چشمانم سياهی رفت. از اعماق وجودم آهی کشيدم و محکم به پيشانی​ام زدم و با خودم گفتم: ای دل غافل! چرا تا بحال موضوع به اين مهمی را نمی​دانستم. و از آن غافل بودم. فورا لباسهايم را پوشيدم و رفتم از سيزی فروشی محل٬ يک گونی هويج آبدار خريدم و نشسته​ام به خوردن. فکر کنم اون پایین​ها داره يک خبرهايی ميشه! ...»

البته قبلا در اين مورد داستان ديگری را نوشته بودم. اينجا را کليک کنيد.

3 comments:

Anonymous said...

ما هم اوايل اسم بلاگمان را گذاشته بوديم: اقايان و خانمها، نقطه عطف...شعر
يه كمي كه گذشت يكي دو تا از مطالبمان را روز و چند تا سايت ديگر زد ديديم ضايعات دارد
اين ملت جان در كف هم جنبه ندارند
نمي شود چاك دهانمان را باز كنيم بنويسيم
دو سه باري آخري كه آمديم بلاگتان را ديديم
قلقلك شديم دوباره ناخنكي بزنيم
گرچه ما اين وريم
ولي احمدي نژاد كه نمرده
بيش از اين مزاحم نمي شويم
برقرار باشيد

Winston said...

تبریک بابت بلاگ جدید

Anonymous said...

سلام
و لیتک
........ مستقل / اتوماتیک / بدون سانسور.........

فهرست وب یرانی : نمابه ها