Monday, January 19, 2009

خطوط قرمز در طنز (۲)

در قسمت قبل بصورت مختصر خطوط کلی محدودیت‌ها در طنز را مرور کردیم. شاید بد نباشد بعضی از زوایای تاریک این بحث را با هم بیشتر بررسی کنیم. مثلا اینکه چرا در طنز ایجاد کینه قومی صحیح نیست و باید این محدودیت را مراعات کرد.
پرهیز از کینه پراکنی و ترویج دشمنی قومی یک اصل پذیرفته شده اجتماعی است و منحصر به محدودیت‌های نگارش طنز نیست. در یک جامعه سالم کسی حق ندارد دیگران را به صرف نژاد٬ رنگ پوست٬ زبان٬ لهجه و امثال آن که بصورت غیر ارادی به آنها رسیده است سرزنش کند و یا به سخره گیرد و تحقیر نماید.

بعنوان مثال جوک‌هایی که در مورد رشتی‌ها یا ترکها و یا دیگر قومیت‌ها ساخته میشود چیزی نیست جز تخریب روابط اجتماعی بین افراد. اسم اینها طنز نیست. ممکن است ما را بخنداند ولی به چه بها وچه ارزشی؟ ممکن است شما بگویید اگر لفظ «یه ترکه» یا «یه رشتی» یا امثالهم را از این جوکها حذف کنیم دیگر خنده‌دار نمیشود. جواب من این است که اصلا اینطور نیست. این گونه لطیفه‌ها را میتوان اصلاح کرد بطوریکه هیچ ملیتی را تحقیر نکند. خنده‌دار بودن یک نوشته به فاعل و مفعول آن نیست بلکه به فعل و روابط غیر معمول آن است که باعث خنده ما میشود.
البته ممکن است یک جامعه اینقدر پر ظرفیت باشد که تلقی اکثریت جامعه از طنز فقط یک قلقلک باشد و نه الزاما توهین و یا تمسخر. در اینصورت دست طنز نویس بازتر است و میتواند نوشته‌اش را در مورد آن قوم به صورت طنز و شوخی درآورد.

این موضوع زوایای متعددی دارد که باز هم به آن خواهیم پرداخت.


5 comments:

Anonymous said...

سلام
تازه با وبلاگتان آشنا شدم و همه‌اش را با کامنت‌ها یک‌جا خواندم و لذت بردم . دستتان درد نکند .کار جالبی انجام داده‌اید ولی ظاهرا اهمیت زیادی برای این کار قائل نیستید و شاید به عنوان کاری حاشیه‌ای برایتان مطرح است ! من به سهم خودم سپاسگزارم . چیزی که اگر اجازه بدهید بیان کنم این‌که انگار همه‌ی ما قدری انحراف داریم در نوع نگاهمان به مسائل جامعه و کشورمان و همه چیز را سیاسی به معنی دولتی می‌بینیم و انگار که اگر همین امروز این حکومت برود و حکومت دیگری سرکار بیاید همه چیز حل می‌شود ! در طنز و تعاریف آن نیز ظاهرا این نوع نگاه غلبه دارد و این نوعی فرار است از مسایل واقعی که اجتماع ما و فرهنگ ما درگیر آن است . اجازه می‌خواهم جسارت کرده و در تعاریفی که شما از انواع طنز داده بودید یک نکته را اضافه کنم که احتمالا خیلی‌ها ( بخصوص مهاجرین ) با آن موافق نیستند :بنظر من طنزی که قدرت ارائه درداخل کشور را نداشته باشد حتما یک جای کارش می‌لنگد!
اگر قرار باشد که یکی از اهداف طنز پیشرو را برجسته کردن ایرادهای موجود( در جهت اصلاح) درنظر بگیریم و از محدوده‌ی خنده برای خنده و نظایرش عبور کنیم ایتدا باید بتوانیم مخاطب موثر خود را داشته باشیم که شرط ابتدائیش رساندن پیام به مخاطب است .

ببخشید که طولانی شد گرچه حرف برای گفتن بسیار است...

پایدار و موفق باشید
ضمنا وبلاگتان را در گوگل ریدر خودم وارد کردم

صادق said...

آید بهار و پیرهن بیشه نو شود
نوتر برآورد گل ، اگر ریشه نو شود
زیباست روی کاکل سبزت کلاه نو
زیباتر آن‌که در سرت اندیشه نو شود
منوچهر آتشی

نوروزتان مبارک
صادق صادقی

دوست said...

حتما بخوانید...
2 کتاب جنجالی و نایاب که این روزها به شدت در معرض تحریف است و جهت تحریف و وارونه نمایی آن هزینه های سرسام آوری صرف می شود. به درخواست علاقمندان نسخه الکترونیک آن در اختیار کاربران اینترنتی قرار گرفته است.
به محض دریافت این 2 کتاب را به فهرست دوستان خود فوروارد کنید.
لینک کتاب اول:
http://www.4shared.com/file/93626680/3afb9ad8/Aameen_-_liya_-_Khoda_ba_man_ast.html

لینک کتاب دوم:
http://www.4shared.com/file/95127458/4463da2e/Jaryane-_Hedayate-Elahi_edition-2.html
برای دریافت فیلم های سخنرانی به وب سایت www.Ostad-iliya.org مراجعه کنید

ال یاسین said...

افشاگری دیگری درباره یکی از نهادهای مرموز امنیتی موسوم به دایره مذاهب وزارت اطلاعات
در راستای پروژه سیاه بولتن سازی و سناریوی اعترافات ساختگی توسط دایره مذاهب وزارت اطلاعات، 3 فیلم "گزيده بيانات استاد ايليا و صحنه هايي از برخورد طالبان مذهبي "، "تخریبهای دایره مذاهب وزارت اطلاعات" و "افشای پروژه جعل و تحریف و اعترافات ساختگی" درباره معلم بزرگ تفکر (استاد ایلیا)، مجددا انتشار عمومی یافت.

برای دریافت فیلم ها و مطالعه بیوگرافی تعالیم و دیدگاه های استاد ایلیا، کتاب الکترونیک " آمین (ایلیا؛ خدا با من است)" را از لینک زیر دریافت کنید.



ببینید و به سایر دوستان خود ارسال کنید.
برای آشنایی بیشتر به وب سایت www.Ostad-iliya.Org مراجعه نمایی

درخت سبز said...

سلام دوست عزیز
یه سر به وبلاگم بزن.
مطلب امروز = کاریکاتور شخصیت های خارجی از دسته ی طنز
لطفا نظر هم بدهید تا بتونم وبلاگم رو بهتر کنم
این مطلب رو از دست ندید خیلی باحاله
راستی
با سر زدن به وبلاگ بلافاصله با همون نامی که درخواست کردید
لینک می شوید